APsystems

We helpen je graag om zo veel mogelijk zelf te kunnen regelen met je zonnepanelen. Je vindt daarom handige informatie over je zonnepanelen en de APsystems omvormer op deze pagina. Van het aanmelden voor monitoring tot wat je zelf kunt doen bij een storing.

Home
/
Handleidingen
/
APsystems

Energie Monitoring & Analyse (EMA)

Je kunt de prestaties van je zonnepanelen zien door op de meter in je meterkast te kijken hoeveel je aan het net teruglevert. Het makkelijkst is om de opbrengst in de online omgeving EMA system te bekijken. Je zult hiervoor na installatie de inloggegevens ontvangen. Wij of de installateur hebben je installatie dan al voor je toegevoegd. Maak dus niet zelf een account aan. Je kunt ook de EMA app downloaden voor iOS en Android.

   

Instellen

Aanmelden Energie Monitoring & Analyse (EMA)

Je zult binnen 2 tot 4 weken na installatie je inloggegevens voor EMA via de mail ontvangen. Heb je na een maand nog niets ontvangen? Stuur dan een e-mail naar klanten@evoyo.nl en wij zullen uitzoeken waarom je nog geen mail heeft ontvangen.

  1. Je ontvangt een e-mail van APsystems voor EMA portal met je account- en inloggegevens.
  2. Gebruik deze gegevens om in te loggen. Je kunt direct de prestaties inzien. Zijn er geen gegevens zichtbaar? Controleer dan of je omvormer is verbonden met het internet.
  3. Pas het standaard wachtwoord aan.

Je kunt vanaf nu op ieder moment van de dag, waar je ook bent, de opbrengsten van je zonnepanelen inzien. Hoeveel kWh de zonnepanelen opbrengen, hangt af van dingen als het weer, de oriëntatie én de hellingshoek. Soms lijkt de omvormer het niet te doen en is er online geen opbrengst zichtbaar. Het kan zijn dat het nog te vroeg of al te laat is en er gewoon te weinig licht is om op te vangen!

Aanmelden Energieloket

Je bent wettelijk verplicht om je zonnepanelen te registreren bij het Energieloket. Op deze manier kunnen netbeheerders voorkomen dat het stroomnet overbelast raakt. Bij overbelasting zal de omvormer de opwek van je zonnepanelen tijdelijk uitschakelen. Door de registratie kunnen netbeheerders beter inschatten óf en waar uitbreiding en/of verzwaring van het energienet nodig is.

  1. Ga naar www.energieleveren.nl.
  2. Vul je adres, meternummer en overige contactgegevens in en klik op ‘Verifieer e-mailadres’.
  3. Je zult een bevestigingsmail ontvangen op het e-mailadres dat je zojuist hebt ingevuld. Klik in de e-mail op ‘Verifieer uw e-mailadres.’
  4. Vervolg de registratie van je zonnepanelen. Je kunt alle informatie over de zonnepanelen en omvormer in de offerte vinden.
    • AC- of uitgangsvermogen omvormer in kilowatt (kW)
    • Aantal zonnepanelen
    • Vermogen per zonnepaneel in Wattplek (Wp)
    • Merk omvormer
    • Type omvormer
    • Elektriciteitsopslag installatie*
    • Datum inbedrijfname → Installatiedatum
  5. Je zult een bevestigingsmail ontvangen als de registratie is gelukt.

Deze aanmelding wordt automatisch doorgestuurd naar je energieleverancier zodat deze weet dat je vanaf dit moment energie aan het net gaat terugleveren. Je energieleverancier kan nu de teruggeleverde stroom met je verbruik verrekenen. Wel wordt er na registratie eerst nog gecontroleerd of je energiemeter geschikt is voor teruglevering.

* Als je geen thuisbatterij hebt, vul dan bij ‘Elektriciteitsopslag installatie’ ‘Niet aanwezig’ in.

Terugvragen btw

Als je voor de eerste keer zonnepanelen koopt, dan kan je de btw van je zonnepanelen terugvragen. De overheid doet dit om voor particulieren de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Het gaat om het btw-bedrag op de aanschaf én de installatie van de panelen.

Op alle zonnepanelen, benodigde onderdelen en benodigde toebehoren is 0% btw van toepassing vanaf 1 januari 2023. Denk hierbij aan de (micro)omvormer, onderconstructies en overige toebehoren. Het terugvragen van de btw is in dat geval niet meer nodig.

Stap 1: stuur het formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’ in
Op de website van de Belastingdienst vindt je het formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’. Door het indienen van dit formulier maakt je bij de Belastingdienst melding dat je zonnepanelen heeft geïnstalleerd. Omdat dit betekent dat je een deel van de door jou opgewekte stroom aan de energiemaatschappij terug gaat leveren, ben je in de optiek van de Belastingdienst een ondernemer waardoor je btw kunt terugvragen.

In het formulier geef je aan of je wilt meedoen aan de kleineondernemersregeling (KOR). Als je meedoet aan de KOR, vraag je om vrijstelling van de btw. De meeste particulieren die zonnepanelen aanschaffen, kiezen ervoor om mee te doen. Als je het formulier voor 31 december indient bij de Belastingdienst, kan je het jaar daarna vanaf 1 januari gebruikmaken van de KOR.

Stap 2: geef je rekeningnummer door
De Belastingdienst gebruikt voor de btw-teruggave niet automatisch het rekeningnummer dat zij al van je hebben. Geef dus het rekeningnummer op tijd door. Dat doe je door in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Stap 3: doe btw-aangifte
Op basis van je aangifte berekent de Belastingdienst je teruggave. Nadat je de eerste stap hebt afgerond, zal de Belastingdienst je verzoeken om btw-aangifte te doen. Dan kan schriftelijk of digitaal.

  • De factuur van de aanschaf en installatie. Je hoeft de factuur niet mee te sturen met je aangifte, maar bewaar deze wel voor een eventuele controle.
  • Het maximale opwekvermogen van je zonnepanelen in wattpiek.

Onderhoud

Onderhoud van je zonnepanelen is over het algemeen niet nodig. Zonnepanelen zijn namelijk bestand tegen het weer zoals regen, hagel, vorst en sneeuw. Op panelen die redelijk schuin staan, blijft vuil in het algemeen niet liggen en de regen zorgt dat er veel vuil wegspoelt.

Je zou je zonnepanelen wel schoon kunnen laten maken als de opbrengst afneemt. Dit zal niet meer dan eens per twee jaar nodig moeten zijn. We raden wel aan een professionele schoonmaker in te huren. Daken zijn namelijk hoog en gevaarlijk om te betreden. Professionele schoonmakers hebben de juiste apparatuur en materialen om veilig schoon te maken.

Storingen

Een storing is niet te zien aan de zonnepanelen zelf, maar kan je zien aan de led-lichtjes op de omvormer of in de online omgeving. Soms lijkt de omvormer het niet te doen. Het kan zijn dat het nog te vroeg of al te laat is en er gewoon te weinig licht is om op te vangen! Controleer eerst het volgende:

  • De omvormer is verbonden met het internet
  • Er is geen netwerkstoring
  • De aardlekautomaat in de meterkast is ingeschakeld
  • Indien aanwezig: de pv-verdeler bij de omvormer is ingeschakeld

Resetten

In een enkel geval heeft de omvormer behoefte aan een reset en heeft hij zich daarom tijdelijk uitgeschakeld. Door circa tien seconden de stroom uit te zetten in de schakelkast kan het probleem al worden verholpen.

Storing melden

Is de storing niet opgelost? Stuur dan een e-mail naar evoyo met een foto van het display van de omvormer. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen. Ga in geen geval zelf proberen de panelen of bekabeling te repareren, hier staat namelijk elektrische spanning op.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

We helpen je graag met al je vragen of opmerkingen. Kies een van de contactopties en kom zo snel mogelijk met ons in contact.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Bel ons
Onze klantenservice is bereikbaar tijdens kantooruren.
Kantoortijden

Onze medewerkers staan telefonisch voor je klaar op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 uur. We zijn bereikbaar op 085 822 0300 voor een antwoord op je vraag of voor het melden van een storing.

Wil je buiten kantoortijden een storing doorgeven? Bel dan naar 085 822 0330.

Stuur ons een e-mail
Je kunt een e-mail sturen naar klanten@evoyo.nl
1 - 5 dagen

Stuur ons een e-mail op klanten@evoyo.nl. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

Wil je een storing doorgeven? Stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp