NIBE F-Serie

Een warmtepomp werkt met lagere temperaturen dan een cv-ketel. Het werkt hierdoor allemaal net even anders dan je gewend bent. We vertellen je daarom graag hoe je jouw NIBE F-serie warmtepomp het best kunt gebruiken. Van het instellen van de temperatuur voor de woning en warm water, tot wat je kunt doen bij een storing.

Home
/
Handleidingen
/
NIBE F-serie

Bediening

Je kunt de NIBE F-serie warmtepomp op twee verschillende manieren bedienen. Je kunt instellingen wijzigen via het display van de warmtepomp. Het is ook mogelijk om dit via NIBE Uplink te doen. Je hebt daarvoor wel een account en een werkende internetverbinding nodig. Je kunt de NIBE Uplink app downloaden voor iOS en Android.

   

Instellingen

Internetverbinding instellen

Als je de warmtepomp huurt of als je een serviceabonnement hebt, dan monitoren wij je warmtepomp op afstand. Daarvoor is een werkende internetverbinding nodig. Als je warmtepomp is aangesloten op het internet is er een wereldbol zichtbaar op het scherm van je warmtepomp. Is er geen wereldbol zichtbaar? Doorloop dan de volgende stappen.

  1. Controleer op de zwarte kabel aan de achterkant van de warmtepomp is aangesloten op je router.
  2. Controleer of de ethernet kabel in de meterkast is aangesloten om de router.
  3. Als je nog steeds geen internet hebt, reset de warmtepomp en de router dan.

Als de warmtepomp verbonden is met het internet, kan je ook via de app van NIBE de warmtepomp bedienen. Je moet daarvoor wel eerst een account aanmaken.

NIBE Uplink account aanmaken

Naast dat je de warmtepomp kunt bedienen via het display van je warmtepomp, kan je dit ook via NIBE Uplink. Je hebt hiervoor wel een account nodig. Volg de stappen of bekijk de video om een account aan te maken.

  1. Ga naar www.nibeuplink.com en klik op account aanmaken.
  2. Vul hier al je persoonlijke gegevens in. Let op! Gebruik hier de naam die op het contract staat, zo weten wij aan wie we het account kunnen koppelen.
  3. Het serienummer en de verbindingslijn hoef je niet in te vullen. Wij zullen het systeem namelijk voor jou koppelen. Wij willen je vragen om een mail te sturen naar klanten@evoyo.com onder vermelding van ‘Account NIBE Uplink’. Vermeld in de mail je naam, adres en het e-mailadres waar het account op is aangemaakt.
  4. Wel willen wij je vragen om via de verificatiemail die je van NIBE ontvangt op de link te klikken om registratie te bevestigen.

Je kunt de NIBE Uplink-app downloaden voor Android of iOS. Zodra wij het systeem gekoppeld hebben, kan je inloggen en inzicht krijgen in je verbruik.

Temperatuur instellen

Een warmtepomp verbruikte de minste energie bij een constante temperatuur. Kies een lage temperatuur waar jij je comfortabel bij voelt om de grootste besparing te behalen. Wil je de temperatuur verhogen of verlagen? Houd er rekening mee dat het soms wel 3 dagen kan duren voordat de temperatuur in huis volledig is aangepast. ‘s Nachts de temperatuur verlagen raden wij daarom ook af. Afhankelijk van jouw afgiftesysteem kun je wel de temperatuur per kamer of zone instellen.

  1. Open de NIBE Uplink app en ga naar het menu ‘Beheren’.
  2. Kies in het menu voor ‘binnenklimaat’, daarna voor ‘temperatuur’ en als laatste voor ‘verwarming’ of ‘koeling’.
  3. Stel de gewenste temperatuur in door de slider naar links (lager) of rechts (hoger) te bewegen.
  4. Wanneer je op ‘Vorige’ klikt, wordt de ingestelde temperatuur automatisch bevestigd.

Bekijk de video om te zien hoe je via de warmtepomp de temperatuur kan instellen.

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit ook. Als je warmtepomp kan koelen, dan stel je hiervoor apart de temperatuur in. De warmtepomp bepaalt automatisch of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Als er geen ruimte sensor is aangesloten, is de omschakeling verwarmen/koelen op basis van buitentemperatuur. Stel bij ‘koeling’ een temperatuur in die één of twee graden hoger is dan ‘verwarming’. Hiermee voorkom je dat in de lente en herfst de warmtepomp de hele tijd verspringt tussen verwarmen en koelen.

Na oplevering bevat je woning in het eerste jaar veel bouwvocht. Om condensproblemen tijdens koelen in deze periode te voorkomen, adviseren wij om de temperatuur op de thermostaat niet lager dan 23°C in te stellen.

Koeling aan- of uitzetten

Niet alle warmtepompen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit. De warmtepomp bepaalt automatisch of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Bij een warmtepomp met een buitenunit (lucht/water waterpomp) is koelen een instelling die jezelf handmatig aan en uit kan zetten.

    1. Ga via het display van de warmtepomp naar menu ‘Service’.
    2. Kies voor ‘Warmtepompinstellingen’ en vervolgens voor ‘Warmtepomp’
    3. Zorg dat de optie ‘koelen toestaan’ aan staat om het systeem automatisch te laten koelen. Zet deze optie uit om ervoor te zorgen dat het systeem niet koelt. Druk vervolgens op OK om te bevestigen.
    4. Druk op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu te gaan.
Koelinstelling aanpassen

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit. De warmtepomp bepaalt automatisch of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Standaard schakelt de koeling in wanneer de buitentemperatuur boven de 22 °C komt. Als het buiten kouder is dan 22 °C en binnen is het wel warm, dan zal de warmtepomp niet gaan koelen. Wanneer dit voor jou niet comfortabel is, kan je zelf aanpassen wanneer de koeling inschakelt.

    1. Open de NIBE Uplink app en ga naar het menu ‘Beheren’.
    2. Kies in het menu voor ‘warmtepomp’, daarna voor ‘geavanceerd’ en als laatste voor ‘instelling modus auto’.
    3. Stel bij ‘start koeling’ de gewenste temperatuur in door de slider naar links (lager) of rechts (hoger) te bewegen.
    4. Wanneer je op ‘Vorige’ klikt, wordt de ingestelde temperatuur automatisch bevestigd.

Bekijk de video om te zien hoe je via de warmtepomp de temperatuur kan instellen.

Warm tapwater instellen

Een warmtepomp verwarmt langzamer dan een gasketel en kan daarom niet onbeperkt water van hoge temperatuur leveren. Je hebt daarom een boilervat met een voorraad warm water om aan de vraag te kunnen voldoen. Hoe hoger je de temperatuur van het warm water in het boilervat instelt, hoe meer warm water je tot je beschikking hebt, maar hoe lager de besparing is.

  1. Open de NIBE Uplink app en ga naar het menu ‘Beheren’.
  2. Kies in het menu voor ‘warmtapwater’ en daarna voor ‘comfortstand’.
  3. Stel de gewenste comfortstand in. Er is keuze uit 4 verschillende standen:
    • Smartcontrol. De temperatuur in de boiler past zich aan op het verbruik van de voorgaande week om zo een minimaal energieverbruik te garanderen.
    • Zuinig. De temperatuur in de boiler is laag, waardoor er minder warm tapwater beschikbaar is. Deze stand is het meest energiezuinig.
    • Normaal. De temperatuur in de boiler is gemiddeld. Dit is voor de meeste huishoudens genoeg.
    • Luxe. De temperatuur in de boiler is hoog, waardoor er veel warm tapwater beschikbaar is. Soms wordt de elektrische bijverwarming gebruikt, wat leidt tot hogere energiekosten.
  4. Wanneer je op ‘Vorige’ klikt, wordt de ingestelde stand automatisch bevestigd.

Wil je eenmalig meer warm tapwater? Kies dan bij stap 2 voor ‘tijdelijke luxe’ in plaats van ‘comfortstand’. Je kunt hier kiezen hoe lang je wilt dat deze stand aangaat.

Vakantiemodus instellen

Wanneer je langer dan 3 dagen niet thuis bent, kan het wel voordelig zijn voor je energie besparing om de temperatuur wat lager te zetten. Je kunt hiervoor de vakantiemodus instellen. Stop de modus ongeveer één dag voordat je terugkomt, zodat er voldoende tijd is om de woning alvast op temperatuur te krijgen.

  1. Open de NIBE Uplink app en ga naar het menu ‘Beheren’.
  2. Kies in het menu voor ‘warmtepomp’ en daarna voor ‘vakantie-instelling’.
  3. Stel de start- en stopdatum in.
  4. Stel de gewenste temperatuur in door de slider naar links of rechts te bewegen.
  5. Zet de ‘warmtapwatercomfort’ en de ‘koeling’ uit voor de grootste besparing.
  6. Wanneer u op ‘Vorige’ klikt, wordt de ingestelde temperatuur automatisch bevestigd.

Onderhoud

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten houdt of de warmtepomp goed werkt. Sommige zaken kunnen namelijk niet op afstand gecontroleerd worden. Controleer daarom regelmatig op afwijkende geluiden, lekkages aan de onderdelen of leidingen en roestvorming. In de installatie is een drukbeveiliging aanwezig in het warm tapwater van de boiler. Door dit ventiel wordt altijd een klein beetje water naar een afvoerleiding gevoerd. Deze leiding mag niet verstopt raken. Neem bij een afwijking contact met ons op.

Voor onderhoud en reparaties is het van belang dat de warmtepomp en boiler toegankelijk zijn. Zorg ervoor dat monteurs er altijd makkelijk bij kunnen.

Bijvullen en ontluchten

Het systeem werkt optimaal als de druk tussen de 1,5 en 2 bar is. Wanneer de druk in het cv-systeem onder de 0,8 bar komt, dan is het tijd om bij te vullen. Ontlucht na het bijvullen ook het systeem voor een optimale werking. In de video leggen we uit hoe je dit eenvoudig zelf kunt doen met de bijgeleverde vulslang.

Storingen

Als je een serviceabonnement hebt bij evoyo, komt een storing automatisch bij ons binnen. Bij een storing zal de lamp op de warmtepomp rood gaan branden. Veel meldingen verdwijnen vanzelf weer. Wacht daarom altijd eerst even af. Controleer ook altijd of de gewenste groepen van de vloerverwarming open staan.

Klachten over de vloerverwarming of de werking van de thermostaten kun je het beste met de binnenhuisinstallateur opnemen. Dit is onderdeel van het afgiftesysteem en dat is in de meeste gevallen niet door evoyo geleverd.

Resetten

Blijft de melding staan? Dan kan je de warmtepomp resetten. Resetten kan niet via de app. Het snelste is door de schakelaar op de warmtepomp van I naar 0 te schakelen. Na 10 seconden kan de warmtepomp weer ingeschakeld worden. De storing is opgelost als de groene lamp weer brandt. Blijft de lamp rood branden? Neem contact met ons op.

Elektrisch verwarmen

Mocht de warmtepomp uitvallen en het lukt ons niet om de storing op afstand op te lossen, dan kan altijd het elektrisch element tijdelijk aangezet worden. Zo blijven jouw woning en het tapwater op temperatuur terwijl je wacht op de monteur.

  1. Ga via het display van de warmtepomp naar menu 4.2 ‘bedrijfsstand’.
  2. Kies ‘add. heat only’ met de selectieknop en druk vervolgens op OK.
  3. Druk op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu te gaan.

Mocht dit niet werken, schuif dan de schakelaar op het display helemaal naar rechts (richting ∆) om de noodstand in te schakelen. Het elektrisch element wordt op deze manier ook aangezet.

Vergeet niet de stand uit te zetten als de storing verholpen is. Elektrisch verwarmen zorgt namelijk voor een hoger energieverbruik en dus ook een hogere energierekening.

Storing melden

Is na resetten de storing niet opgelost? Bel dan naar 085 822 0300 of stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl. Laat in de e-mail weten welke storingscode op het scherm van de warmtepomp staat. Je kunt ons ook een foto sturen van het scherm. Het is belangrijk dat op de foto de storingscode te zien is. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen.

Downloads

Handleiding – NIBE F730

Download handleiding

Handleiding - NIBE F1155PC

Download handleiding

Handleiding - NIBE F1255PC

Download handleiding

Handleiding - NIBE F2040

Download handleiding

Handleiding - NIBE F2120

Download handleiding

Handleiding - NIBE SMO 40

Download handleiding

Instructie - NIBE - Omschakelen verwarmen/koelen

Download instructie

Instructie - NIBE - Noodstand/ Bijverwarming

Download instructie

Voorwaarden - NIBE - Vervanging collectieve bron

Download voorwaarden

Garantieregeling - NIBE warmtepompen

Download Garantieregeling

Garantieregeling - NIBE boilers en buffervaten

Download garantie

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

We helpen je graag met al je vragen of opmerkingen. Kies een van de contactopties en kom zo snel mogelijk met ons in contact.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Bel ons
Onze klantenservice is bereikbaar tijdens kantooruren.
Kantoortijden

Onze medewerkers staan telefonisch voor je klaar op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 uur. We zijn bereikbaar op 085 822 0300 voor een antwoord op je vraag of voor het melden van een storing.

Wil je buiten kantoortijden een storing doorgeven? Bel dan naar 085 822 0330.

Stuur ons een e-mail
Je kunt een e-mail sturen naar klanten@evoyo.nl
1 - 5 dagen

Stuur ons een e-mail op klanten@evoyo.nl. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

Wil je een storing doorgeven? Stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp