NIBE S-serie

Een warmtepomp werkt met lagere temperaturen dan een cv-ketel. Het werkt hierdoor allemaal net even anders dan je gewend bent. We vertellen je daarom graag hoe je jouw NIBE S-serie warmtepomp het best kunt gebruiken. Van het instellen van de temperatuur voor de woning en warm water, tot wat je kunt doen bij een storing.

Home
/
Handleidingen
/
NIBE S-serie

Bediening

Je kunt de NIBE S-serie warmtepomp op twee verschillende manieren bedienen. Je kunt instellingen wijzigen via het touchscreen display van de warmtepomp. Het is ook mogelijk om dit via myUplink van NIBE te doen. Je hebt daarvoor wel een account en een werkende internetverbinding nodig. Je kunt ook de myUplink app downloaden voor iOS en Android.

   

Instellingen

Temperatuur instellen S-serie

Een warmtepomp verbruikte de minste energie bij een constante temperatuur. Kies een lage temperatuur waar jij je zo comfortabel bij voelt om de grootste besparing te behalen. Wil je de temperatuur verhogen of verlagen? Houd er rekening mee dat het soms wel 3 dagen kan duren voordat de temperatuur in huis volledig is aangepast. ‘s Nachts de temperatuur verlagen raden wij daarom ook af.

  1. Ga naar de warmtepomp en druk op het scherm om deze uit rust te halen.
  2. Sleep met je vingers op het scherm naar rechts om bij het menu ‘Verwarmen’ te komen.
  3. Klik rechts in het scherm op het witte vlak met klimaatsysteem.
  4. Scrol naar boven of beneden om het aantal graden waarmee je de temperatuur wilt verhogen of verlagen in te stellen hoeveel.
  5. Druk op de knop het vinkje om te bevestigen.
  6. Scrol naar boven of beneden om de temperatuur voor de andere zones in huis in te stellen.

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit ook. Als je warmtepomp kan koelen, dan stel je hiervoor apart de temperatuur in. De warmtepomp bepaalt zelf of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Stel daarom een temperatuur in die één of twee graden hoger is dan de verwarming. Hiermee voorkom je dat in de lente en herfst de warmtepomp de hele tijd verspringt tussen verwarmen en koelen.

Na oplevering bevat je woning in het eerste jaar veel bouwvocht. Om condensproblemen tijdens koelen in deze periode te voorkomen, adviseren wij om de temperatuur op de thermostaat niet lager dan 23°C in te stellen.

Koeling aan- of uitzetten S-serie

Niet alle warmtepompen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit. De warmtepomp bepaalt automatisch of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Bij een warmtepomp met een buitenunit (lucht/water waterpomp) kan je koelen handmatig aan en uit kan zetten.

    1. Ga naar de warmtepomp en druk op het scherm om deze uit rust te halen.
    2. Klik rechts bovenin op het menu met de drie streepjes en kies voor optie 7 ‘Installateurinstellingen’.
    3. Klik op 7.3 ‘Multi-instellingen’ en daarna op 7.3.2.1 ‘Warmtepompinstellingen’.
    4. Zet bij de optie ‘koelen toegestaan’ het schuifje naar rechts (aan) om het systeem automatisch te laten koelen. Zet het schuifje naar links (uit) om ervoor te zorgen dat het systeem niet koelt.
    5. Druk op de knop het vinkje om te bevestigen en meerdere keren op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu terug te gaan.
Koelinstelling aanpassen S-serie

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit. De warmtepomp bepaalt automatisch of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld. Standaard schakelt de koeling in wanneer de buitentemperatuur boven de 22 °C komt. Als het buiten kouder is dan 22 °C en binnen is het wel warm, dan zal de warmtepomp niet gaan koelen. Wanneer dit voor jou niet comfortabel is, kan je zelf aanpassen wanneer de koeling inschakelt.

    1. Ga naar de warmtepomp en druk op het scherm om deze uit rust te halen.
    2. Klik rechts bovenin op het menu met de drie streepjes en kies voor optie 7 ‘Installateurinstellingen’.
    3. Klik op 7.1 ‘Bedrijfsinstelling’ en daarna op 7.1.10.2 ‘ Instel. Auto-modus’.
    4. Stel bij ‘start koeling’ de gewenste temperatuur in.
    5. Druk op de knop het vinkje om te bevestigen en meerdere keren op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu terug te gaan.
Warm tapwater instellen S-serie

Een warmtepomp verwarmt langzamer dan een gasketel en kan daarom niet onbeperkt water van hoge temperatuur leveren. Je hebt daarom een boilervat met een voorraad warm water om aan de vraag te kunnen voldoen. Hoe hoger je de temperatuur van het warm water in het boilervat instelt, hoe meer warm water je tot je beschikking hebt, maar hoe lager de besparing is.

  1. Ga naar de warmtepomp, druk op het scherm om deze uit rust te halen
  2. Klik rechts bovenin op het menu met de drie streepjes en kies voor  2 ‘Warmtapwater’
  3. Klik op ‘warm water vraag’ en stel hier de gewenste stand in. Er is keuze uit 4 verschillende standen:
    • Laag. De temperatuur in de boiler is laag, waardoor er minder warm tapwater beschikbaar is. Deze stand is het meest energiezuinig.
    • Normaal. De temperatuur in de boiler is gemiddeld. Dit is voor de meeste huishoudens genoeg.
    • Hoog. De temperatuur in de boiler is hoog, waardoor er veel warm tapwater beschikbaar is. Soms wordt de elektrische bijverwarming gebruikt, wat leidt tot hogere energiekosten.
    • Smartcontrol. De temperatuur in de boiler past zich aan op het verbruik van de voorgaande week om zo een minimaal energieverbruik te garanderen.
  4. Druk op de knop het vinkje om te bevestigen en meerdere keren op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu terug te gaan.

Wil je eenmalig meer warm tapwater? Kies dan bij stap 2 voor ‘meer warm water’ in plaats van ‘warm water vraag’. Je kunt hier kiezen hoe lang je wilt dat deze stand aangaat.

Vakantiemodus instellen S-serie

Wanneer je langer dan 3 dagen niet thuis bent, kan het wel voordelig zijn voor je energie besparing om de temperatuur wat lager te zetten. Je kunt hiervoor de vakantiemodus instellen. Stop de modus ongeveer één dag voordat je terugkomt, zodat er meer tijd is om de woning alvast op temperatuur te krijgen.

  1. Ga naar de warmtepomp, druk op het scherm om deze uit rust te halen.
  2. Klik rechts bovenin op het menu met de drie streepjes en kies voor optie 6 ‘Programmering’.
  3. Klik op ‘vakantie-instelling’ en stel hier de start- en stopdatum in.
  4. Stel vervolgens de gewenste temperatuur in door de slider naar links of rechts te bewegen.
  5. Zet de ‘warmtapwatercomfort’ en de ‘koeling’ uit voor de grootste besparing.
  6. Druk op de knop het vinkje om te bevestigen en meerdere keren op ‘Terug’ om naar het hoofdmenu terug te gaan.

Onderhoud

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten houdt of de warmtepomp goed werkt. Sommige zaken kunnen namelijk niet op afstand gecontroleerd worden. Controleer daarom regelmatig op afwijkende geluiden, lekkages aan de onderdelen of leidingen en roestvorming. In de installatie is een drukbeveiliging aanwezig in het warme tapwater van de boiler. Door dit ventiel wordt altijd een klein beetje water naar een afvoerleiding gevoerd. Deze leiding mag niet verstopt raken. Neem bij een afwijking contact met ons op.

Voor onderhoud en reparaties is het van belang dat de warmtepomp en boiler toegankelijk zijn. Zorg ervoor dat monteurs er altijd makkelijk bij kunnen.

Vloerverwarming bijvullen

Het systeem werkt optimaal als de druk tussen de 1,5 en 2 bar is. Wanneer de druk in het cv-systeem onder de 0,8 bar komt, dan is het tijd om bij te vullen. Ontlucht na het bijvullen ook het systeem voor een optimale werking. In de video leggen we uit hoe je dit eenvoudig zelf kunt doen met de bijgeleverde vulslang.

Storingen

Als je een serviceabonnement hebt bij evoyo, komt een storing automatisch bij ons binnen. Bij een storing zal de lamp op de warmtepomp rood gaan branden. Als je je aangemeld hebt voor myUplink zal ook een melding in je e-mail of een in de app ontvangen. Op het display kan je het type alarm zien. Veel meldingen verdwijnen vanzelf weer. Wacht daarom altijd eerst even af. Controleer ook altijd of de gewenste groepen van de vloerverwarming open staan.

Klachten over de vloerverwarming of de werking van de thermostaten kun je het beste met de binnenhuisinstallateur opnemen. Dit is onderdeel van het afgiftesysteem en dat is in de meeste gevallen niet door evoyo geleverd.

Resetten

Blijft de melding staan? Dan kan je de warmtepomp resetten. Klik hiervoor op ‘Reset het alarm en probeer het opnieuw’. De storing is opgelost als er een wit lampje gaat branden. De storing is opgelost als de groene lamp weer brandt. Blijft de lamp rood branden? Neem contact met ons op.

Elektrisch verwarmen

Mocht de warmtepomp uitvallen en het lukt ons niet om de storing op afstand op te lossen, dan kan altijd het elektrisch element tijdelijk aangezet worden. Zo blijven jouw woning en het tapwater op temperatuur terwijl je wacht op de monteur. Kies hiervoor de optie ‘Start hulpstand’.

Vergeet niet de stand uit te zetten als de storing verholpen is. Elektrisch verwarmen zorgt namelijk voor een hoger energieverbruik en dus ook een hogere energierekening.

Storing melden

Is na resetten de storing niet opgelost? Bel dan naar 085 822 0300 of stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl. Laat in de e-mail weten welke storingscode op het scherm van de warmtepomp staat. Je kunt ons ook een foto sturen van het scherm. Het is belangrijk dat op de foto de storingscode te zien is. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

We helpen je graag met al je vragen of opmerkingen. Kies een van de contactopties en kom zo snel mogelijk met ons in contact.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Bel ons
Onze klantenservice is bereikbaar tijdens kantooruren.
Kantoortijden

Onze medewerkers staan telefonisch voor je klaar op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 uur. We zijn bereikbaar op 085 822 0300 voor een antwoord op je vraag of voor het melden van een storing.

Wil je buiten kantoortijden een storing doorgeven? Bel dan naar 085 822 0330.

Stuur ons een e-mail
Je kunt een e-mail sturen naar klanten@evoyo.nl
1 - 5 dagen

Stuur ons een e-mail op klanten@evoyo.nl. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

Wil je een storing doorgeven? Stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp