Panasonic Aquarea High Performance

Een warmtepomp is geen cv-ketel. Het werkt allemaal net even anders. We vertellen je daarom graag hoe je jouw Panasonic Aquarea High Performance warmtepomp het best kan gebruiken. Van het instellen van de gewenste temperatuur voor de woning als voor warm water, tot wat je kunt doen bij een storing.

Home
/
Handleidingen
/
Panasonic Aquarea

Bediening

U kunt uw Panasonic warmtepomp op twee verschillende manieren bedienen. Je kunt instellingen wijzigen via de standaard bijgeleverde Panasonic Controller. Het is ook mogelijk om dit via Aquarea Service Cloud te doen. Je kunt hier naast de temperatuur instellen, ook verschillende standen instellen of je energieverbruik in de gaten houden.

Instellingen

Temperatuur instellen Panasonic

Een warmtepomp verbruikte de minste energie bij een constante temperatuur. Kies een lage temperatuur waar jij je comfortabel bij voelt om de grootste besparing te behalen. Wil je de temperatuur verhogen of verlagen? Houd er rekening mee dat het soms wel 3 dagen kan duren voordat de temperatuur in huis volledig is aangepast. ‘s Nachts de temperatuur verlagen raden wij daarom ook af.

  1. Klik op het de pijl naar rechts zodat links op het scherm een kader zichtbaar wordt.
  2. Klik nogmaals naar rechts om de temperatuur te selecteren.
  3. Door op de pijl omhoog of omlaag te drukken wordt de temperatuur met een graden verhoogd of verlaagd.
  4. Klik op de terugknop in het midden om te bevestigen.

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de modus ‘koeling’ een optie is, kan je warmtepomp dit ook. Je kunt de optie ‘koeling’ herkennen aan het ijskristal. Wanneer de modus AUTO is ingeschakeld, bepaalt de warmtepomp zelf of koelen of verwarmen wordt ingeschakeld.

Na oplevering bevat je woning in het eerste jaar veel bouwvocht. Om condensproblemen tijdens koelen in deze periode te voorkomen, adviseren wij om de temperatuur op de thermostaat niet lager dan 23°C in te stellen.

Warm tapwater instellen Panasonic

Een warmtepomp verwarmt langzamer dan een gasketel en kan daarom niet onbeperkt water van hoge temperatuur leveren. Je hebt daarom een boilervat met een voorraad warm water om aan de vraag te kunnen voldoen. Hoe hoger je de temperatuur van het warm water in het boilervat instelt, hoe meer warm water je tot je beschikking hebt, maar hoe lager de besparing is.

  1. Klik op het de pijl naar rechts zodat links op het scherm een kader zichtbaar wordt.
  2. Klik meermaals naar rechts om het kader helemaal naar rechts te verplaatsen en je de warmwatertemperatuur hebt geselecteerd.
  3. Door op de pijl omhoog of omlaag te drukken wordt de temperatuur van het warm water met één graad verhoogd of verlaagd.
  4. Klik op de terugknop in het midden om te bevestigen.

Wil je eenmalig meer warm tapwater? Kies dan via het snelmenu linksonder voor de optie ‘Forceren warmtapwater’, het icoon met een pijl en een kraan. Je kunt hier kiezen hoe lang je wilt dat deze stand aangaat.

 

Vakantiemodus instellen Panasonic

Wanneer je langer dan 3 dagen niet thuis bent, kan het wel voordelig zijn voor je energie besparing om de temperatuur wat lager te zetten. Je kunt hiervoor de vakantiemodus instellen. Stop de modus ongeveer één dag voordat je terugkomt, zodat er voldoende tijd is om de woning alvast op temperatuur te krijgen.

  1. Klik op hoofdmenu-knop rechtsboven en ga met de pijl naar beneden tot je de optie ‘vakantie-timer’ tegenkomt.
  2. Klik op de pijl omhoog om de vakantie-timer aan te zetten.
  3. Voer de start- en einddata en de tijden in voor de periode van afwezigheid.
  4. Kies voor UIT of geef de temperatuur aan die vereist is gedurende de periode van afwezigheid.
  5. Klik op de terugknop in het midden om te bevestigen.

De vakantiemodus zal nu automatisch in- en weer uitschakelen op de door jou ingestelde dagen.

Stille modus instellen Panasonic

De stille modus wordt gebruikt om het geluidsniveau van de buitenunit voor een bepaalde tijd te verlagen, bijvoorbeeld ’s nachts. In deze modus wordt het toerental van de compressor verlaagd. Hierdoor kan wel het comfort minder worden en/of je energiekosten hoger.

  1. Klik op hoofdmenu-knop rechtsboven en ga met de pijl naar beneden tot je de optie ‘Geluidsreductie-tim.’ tegenkomt.
  2. Stel het tijdstip in wanneer je wilt dat een schema van start gaat. Er kunnen 6 schema’s worden ingesteld.
  3. Kies het gewenste geluidsniveau. Niveau 0 betekent dat de stand uit staat. Niveau 3 is de hoogste stand.
  4. Klik op de terugknop in het midden om te bevestigen.

Wijzig nooit andere instellingen zonder advies van ons. Dit kan namelijk invloed hebben op de werking en garantie van het apparaat.

Onderhoud

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten houdt of de warmtepomp goed werkt. Sommige zaken kunnen namelijk niet op afstand gecontroleerd worden. Controleer daarom regelmatig op afwijkende geluiden, lekkages aan de onderdelen of leidingen en roestvorming. Neem bij een afwijking gerust contact met ons op.

Voor onderhoud en reparaties is het van belang dat de warmtepomp en boiler toegankelijk is. Zorg ervoor dat monteurs er altijd makkelijk bij kunnen.

Buitenunit schoonmaken

Het is belangrijk om de buitenunit vrij te houden van bladeren en andere spullen die de luchtdoorgang kunnen beperken. Dit is nadelig voor de prestaties van de warmtepomp. Je kunt dit het beste doen met een bezem en vochtige doek.

Vloerverwarming bijvullen

Het systeem werkt optimaal bij een druk tussen de 1,5 en 2 bar. Wanneer de druk in het cv-systeem onder de 0,8 bar komt, dan is het tijd om bij te vullen. Ontlucht na het bijvullen ook het systeem voor een optimale werking. Je kunt dit eenvoudig zelf doen met de bijgeleverde vulslang.

  1. Sluit een uiteinde van de vulslang aan op de (wasmachine) waterkraan. Draai de koppeling goed aan.
  2. Hou het andere uiteinde boven een emmer en draai de waterkraan open om de vulslang met water te vullen. Draai de kraan weer dicht als er water uit de vulslang loopt.
  3. Draai daarna de andere koppeling van de slang op de vulkraan van het systeem. Draai de koppeling gedeeltelijk vast.
  4. Plaats de emmer onder de aansluiting en zet de waterkraan een klein beetje open. Laat een beetje water door de leiding stromen net zo lang totdat er water uit de half aangedraaide koppeling lekt. De lucht is er nu uitgedrukt door de waterdruk.
  5. Draai de koppeling met de hand of waterpomptang dicht tot deze niet meer lekt. Daarna kun je de vulafsluiter van het systeem rustig opendraaien.
  6. Vervolgens kun je water bijvullen door de waterkraan heel rustig open te draaien. De wijzer van de drukmeter loopt op. Vul net zo lang tot de zwarte wijzer op een druk tussen de 1,5 en 2 bar staat.

Pas op dat de druk niet te hoog wordt, omdat dan de mogelijkheid bestaat dat het drukbeveiligingsventiel opent en er water uit spuit. Rustig vullen tot maximaal 2 bar voorkomt dit.

Storingen

Als je een serviceabonnement hebt bij evoyo, komt een storing automatisch bij ons binnen. Bij een storing knippert het en op het scherm van de Panasonic Controller komt een melding te staan. Veel meldingen verdwijnen vanzelf weer. Wacht daarom altijd eerst even af. Controleer ook altijd of de gewenste groepen van de vloerverwarming open staan.

Resetten

Wanneer de storing blijft, kan je proberen de warmtepomp te resetten.

  • Haal het binnendeel van de stroom af door de stekker uit het stopcontact te halen. Of door de bijbehorende groep in de groepenkasten uit te schakelen, als je warmtepomp aan een eigen groep is aangesloten.
  • Wacht minimaal 1 minuut voordat je het binnendeel weer van stroom voorziet. Het probleem is opgelost als het controlelampje stopt met knipperen en de melding is verdwenen.

Blijft de melding staan? Neem dan contact met ons op.

Storing melden

Is na resetten de storing niet opgelost? Bel dan naar 085 822 0300 of stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl. Laat in de e-mail weten welke storingscode op het scherm van de binnenunit staat. Je kunt ons ook een foto sturen van het scherm. Het is belangrijk dat op de foto de storingscode te zien is. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

We helpen je graag met al je vragen of opmerkingen. Kies een van de contactopties en kom zo snel mogelijk met ons in contact.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Bel ons
Onze klantenservice is bereikbaar tijdens kantooruren.
Kantoortijden

Onze medewerkers staan telefonisch voor je klaar op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 uur. We zijn bereikbaar op 085 822 0300 voor een antwoord op je vraag of voor het melden van een storing.

Wil je buiten kantoortijden een storing doorgeven? Bel dan naar 085 822 0330.

Stuur ons een e-mail
Je kunt een e-mail sturen naar klanten@evoyo.nl
1 - 5 dagen

Stuur ons een e-mail op klanten@evoyo.nl. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

Wil je een storing doorgeven? Stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp