GoodWe

We helpen je graag om zo veel mogelijk zelf te kunnen regelen en monitoren van je zonnepanelen. Je vindt daarom handige informatie over je zonnepanelen en de GoodWe omvormer op deze pagina. Van het aanmelden voor monitoring tot wat je zelf kunt doen bij een storing.

SEMS portal

Je kunt de prestaties van je zonnepanelen zien door op de meter in je meterkast te kijken hoeveel je aan het net teruglevert. Het makkelijkst is om de opbrengst in de online omgeving SEMS portal te bekijken. Je zult hiervoor na installatie de inloggegevens ontvangen. Wij of de installateur hebben je installatie dan al voor je toegevoegd. Maak dus niet zelf een account aan. Je kunt ook de SEMS portal app downloaden voor iOS en Android.

   

Instellen

Aanmelden SEMS portal

Je zult binnen 2 tot 4 weken na installatie je inloggegevens voor SEMS portal via de mail ontvangen. Heb je na een maand nog niets ontvangen? Stuur dan een e-mail naar klanten@evoyo.nl en wij zullen uitzoeken waarom je nog geen mail heeft ontvangen.

  1. Je ontvangt een e-mail van GoodWe (service.nl@goodwe.com) voor SEMS portal met je account- en inloggegevens.
  2. Gebruik deze gegevens om in te loggen. Je kunt direct de prestaties inzien. Zijn er geen gegevens zichtbaar? Controleer dan of je omvormer is verbonden met het internet.
  3. Pas het standaard wachtwoord aan.

Je kunt vanaf nu op ieder moment van de dag, waar je ook bent, de opbrengsten van je zonnepanelen inzien. Hoeveel kWh de zonnepanelen opbrengen, hangt af van dingen als het weer, de oriëntatie én de hellingshoek. Soms lijkt de omvormer het niet te doen en is er online geen opbrengst zichtbaar. Het kan zijn dat het nog te vroeg of al te laat is en er gewoon te weinig licht is om op te vangen!

Aanmelden Energieloket

Je bent wettelijk verplicht om je zonnepanelen te registreren bij het Energieloket. Op deze manier kunnen netbeheerders voorkomen dat het stroomnet overbelast raakt. Bij overbelasting zal de omvormer de opwek van je zonnepanelen tijdelijk uitschakelen. Door de registratie kunnen netbeheerders beter inschatten óf en waar uitbreiding en/of verzwaring van het energienet nodig is.

  1. Ga naar www.energieleveren.nl.
  2. Vul je adres, meternummer en overige contactgegevens in en klik op ‘Verifieer e-mailadres’.
  3. Je zult een bevestigingsmail ontvangen op het e-mailadres dat je zojuist hebt ingevuld. Klik in de e-mail op ‘Verifieer uw e-mailadres.’
  4. Vervolg de registratie van je zonnepanelen. Je kunt alle informatie over de zonnepanelen en omvormer in de offerte vinden.
    • AC- of uitgangsvermogen omvormer in kilowatt (kW)1
    • Aantal zonnepanelen
    • Vermogen per zonnepaneel in Wattplek (Wp)
    • Merk omvormer
    • Type omvormer2
    • Elektriciteitsopslag installatie3
    • Datum inbedrijfname → Installatiedatum
  5. Je zult een bevestigingsmail ontvangen als de registratie is gelukt.

Deze aanmelding wordt automatisch doorgestuurd naar je energieleverancier zodat deze weet dat je vanaf dit moment energie aan het net gaat terugleveren. Je energieleverancier kan nu de teruggeleverde stroom met je verbruik verrekenen. Wel wordt er na registratie eerst nog gecontroleerd of je energiemeter geschikt is voor teruglevering.

  1. Voor micro-omvormers, zoals Enphase, staat het uitgangsvermogen nergens aangegeven. Dit is namelijk afhankelijk van het aantal zonnepanelen. Je kunt dit vermogen eenvoudig zelf berekenen door het vermogen van één zonnepaneel keer het totaal aantal zonnepanelen te doen. Stel je hebt 10 zonnepanelen van 405 Wp, dan is het uitgangsvermogen 10 x 405 Wp = 4050 Watt. Dit is gelijk aan (4050 : 1000 =) 4,05 kW.
  2. Staat het type omvormer er niet tussen? Vul dan ‘Anders’ in.
  3. Als je geen thuisbatterij hebt, vul dan bij ‘Elektriciteitsopslag installatie’ ‘Niet aanwezig’ in.
Terugvragen btw

Op alle zonnepanelen en bijbehorende onderdelen is 0% btw van toepassing vanaf 1 januari 2023. Heb je na deze datum zonnepanelen laten installeren? Dan is het terugvragen van de btw is niet meer nodig.

Als je voor de eerste keer zonnepanelen koopt, dan kan je de btw van je zonnepanelen terugvragen. De overheid doet dit om voor particulieren de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Het gaat om het btw-bedrag op de aanschaf én de installatie van de panelen.

Stap 1: stuur het formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’ in
Op de website van de Belastingdienst vindt je het formulier ‘Opgaaf zonnepaneelhouders’. Door het indienen van dit formulier maakt je bij de Belastingdienst melding dat je zonnepanelen heeft geïnstalleerd. Omdat dit betekent dat je een deel van de door jou opgewekte stroom aan de energiemaatschappij terug gaat leveren, ben je in de optiek van de Belastingdienst een ondernemer waardoor je btw kunt terugvragen.

In het formulier geef je aan of je wilt meedoen aan de kleineondernemersregeling (KOR). Als je meedoet aan de KOR, vraag je om vrijstelling van de btw. De meeste particulieren die zonnepanelen aanschaffen, kiezen ervoor om mee te doen. Als je het formulier voor 31 december indient bij de Belastingdienst, kan je het jaar daarna vanaf 1 januari gebruikmaken van de KOR.

Stap 2: geef je rekeningnummer door
De Belastingdienst gebruikt voor de btw-teruggave niet automatisch het rekeningnummer dat zij al van je hebben. Geef dus het rekeningnummer op tijd door. Dat doe je door in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Stap 3: doe btw-aangifte
Op basis van je aangifte berekent de Belastingdienst je teruggave. Nadat je de eerste stap hebt afgerond, zal de Belastingdienst je verzoeken om btw-aangifte te doen. Dan kan schriftelijk of digitaal.

  • De factuur van de aanschaf en installatie. Je hoeft de factuur niet mee te sturen met je aangifte, maar bewaar deze wel voor een eventuele controle.
  • Het maximale opwekvermogen van je zonnepanelen in wattpiek.

Onderhoud

Onderhoud van uw zonnepanelen is over het algemeen niet nodig. Zonnepanelen zijn namelijk bestand tegen het weer zoals regen, hagel, vorst en sneeuw. Op panelen die redelijk schuin staan, blijft vuil in het algemeen niet liggen en de regen zorgt dat er veel vuil wegspoelt.

Je zou je zonnepanelen wel schoon kunnen laten maken als de opbrengst afneemt. Dit zal niet meer dan eens per twee jaar nodig moeten zijn. We raden wel aan een professionele schoonmaker in te huren. Daken zijn namelijk hoog en gevaarlijk om te betreden. Professionele schoonmakers hebben de juiste apparatuur en materialen om veilig schoon te maken.

Storingen

Een storing is niet te zien aan de zonnepanelen zelf, maar kan je zien aan de led-lichtjes op de omvormer of in de online omgeving. Soms lijkt de omvormer het niet te doen. Het kan zijn dat het nog te vroeg of al te laat is en er gewoon te weinig licht is om op te vangen! Controleer eerst het volgende:

  • De omvormer is verbonden met het internet
  • Er is geen netwerkstoring
  • De aardlekautomaat in de meterkast is ingeschakeld
  • Indien aanwezig: de pv-verdeler bij de omvormer is ingeschakeld

Resetten

In een enkel geval heeft de omvormer behoefte aan een reset en heeft hij zich daarom tijdelijk uitgeschakeld. Door circa tien seconden de stroom uit te zetten in de schakelkast kan het probleem al worden verholpen.

Storing melden

Is de storing niet opgelost? Stuur dan een e-mail naar evoyo met een foto van het display van de omvormer. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen. Ga in geen geval zelf proberen de panelen of bekabeling te repareren, hier staat namelijk elektrische spanning op.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet bij? Bekijk dan alle andere veelgestelde vragen.

Wanneer kies ik voor de kleineondernemersregeling (KOR)?

Wanneer je kiest voor de KOR dan geldt deze keuze voor een periode van 3 kalenderjaren. De KOR gaat per 1 januari in, in het jaar volgend op het jaar waarin je de zonnepanelen hebt gekocht. Gedurende die periode hoef je geen btw-aangifte in te dienen, maar mag je ook geen btw in aftrek brengen als je zonnepanelen bijkoopt. Maak je deze keuze niet of niet op tijd, dan zal de Belastingdienst ieder kwartaal een aangifte omzetbelasting blijven uitreiken. Je bent verplicht deze aangiftes op tijd in te dienen om boetes en naheffingsaanslagen te voorkomen.

Wanneer gaat de salderingsregeling afbouwen?

De overheid is van plan om vanaf 1 januari 2025 de salderingsregeling geleidelijk af te bouwen. Vanaf 2025 kan je elk jaar een kleiner percentage van de teruggeleverde energie salderen. Voor de overige energie krijg je een terugleververgoeding. Deze vergoeding zal, vergeleken met salderen, lager zijn. Vanaf 2031 is salderen niet meer mogelijk. Je neemt dan energie af voor tarief A en levert energie terug voor tarief B. Afspraken over deze tarieven maak je met je energieleverancier.

Werken zonnepanelen in de winter?

Dat zonnepanelen in de herfst en winter niet rendabel zouden zijn, is een groot misverstand. Ze werken niet op zonlicht, maar op licht, en werken daarmee dus ook bij bewolkt weer. Uiteraard ligt de opbrengstpiek in de lente en zomer. Maar ook in de wintermaanden is er straling van de zon, waardoor zonnepanelen ook in deze tijd van het jaar opbrengst leveren. Het systeem haalt dan niet de maximale opbrengst. Reken op een vijfde of een zesde deel daarvan. Maar toch, de koude maanden zijn verantwoordelijk voor zo’n 30% van de jaarlijkse energieopbrengst. Mits er geen sneeuw op de panelen ligt.

Heb ik met zonnepanelen nog een energieleverancier nodig?

Jazeker. Vooral in de winter en avonden zullen de zonnepanelen niet voldoende tot geen energie opwekken. Daarnaast zullen ze bij de energieleverancier het teveel opgewekte stroom vasthouden voor later gebruik. Het voorschot wat je zal betalen zal uiteindelijk verrekend worden met het daadwerkelijke verbruik.

Een slimme thermostaat kan niet gesynchroniseerd worden met een warmtepomp of zonnepanelen. We adviseren je dan ook om geen slimme thermostaat te nemen (Toon/Nest).

Waarom is de teruglevering lager dan de opbrengst?

Het deel van de energie die wordt ingezet voor je eigen verbruik, komt niet eerst langs de meter in de meterkast. Hierdoor is de teruglevering aan het net altijd een stuk lager dan de opgewekte energie van je zonnepanelen. Je slimme meter geeft daarom ook minder aan dan wat de zonnepanelen daadwerkelijk hebben opgewekt.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

Stuur dan een e-mail of bel ons.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Telefoon
Je kunt ons bereiken op 010 - 899 52 48
Bereikbaar

Tijdens kantooruren zijn wij bereikbaar op 010 – 899 52 48

Val je onder de overname van Duurzaam Opgewekt? Neem dan contact op via 085 – 400 40 40

E-mail
Je kunt een e-mail sturen naar service@evoyo.com
bereikbaar

Particuliere klanten kunnen e-mailen naar service@evoyo.com.

Ben je een zakelijke klant en val je onder de overname van Duurzaam Opgewekt? Stuur dan een e-mail naar klantzaken@duurzaamopgewekt.nl.

 

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp