Daikin Altherma 3

Een warmtepomp is geen cv-ketel. Het werkt allemaal net even anders. We vertellen je daarom graag hoe je Daikin Altherma 3 warmtepompen het best kan gebruiken. Van het instellen van de temperatuur voor de woning en voor warm water, tot wat je kunt doen bij een storing.

Home
/
Handleidingen
/
Daikin Altherma 3

Bediening

Je kunt de Daikin Altherma 3 warmtepompen op twee verschillende manieren bedienen. Je kunt instellingen wijzigen via het display van de warmtepomp. Het is ook mogelijk om dit via de standaard bijgeleverde Daikin Madoka Controller te doen.

Instellingen

Temperatuur instellen Daikin 3

Een warmtepomp verbruikte de minste energie bij een constante temperatuur. Kies een lage temperatuur waar jij je zo comfortabel bij voelt om de grootste besparing te behalen. Wil je de temperatuur verhogen of verlagen? Houd er rekening mee dat het soms wel 3 dagen kan duren voordat de temperatuur in huis volledig is aangepast. ‘s Nachts de temperatuur verlagen raden wij daarom ook af.

  1. Haal de Madoka thermostaat uit rust door op een toets te drukken.
  2. De grote witte cijfers zullen oplichten. Deze cijfers geven de gemeten temperatuur weer.
  3. Door op de ‘plus’ of ‘min’ te drukken zal de temperatuur met 0,5°C worden verhoogd of verlaagd.
  4. Druk op het rondje tussen de ‘plus’ en ‘min’ om de temperatuur te bevestigen.

Als de temperatuur wordt geregeld op basis van weersafhankelijke temperatuur uittredend water, staat op het scherm het verschil in temperatuur in plaats van de temperatuur.

Koelen (ruimtestand) instellen Daikin 3

Niet alle warmtepompen kunnen koelen. Alleen als de optie ‘koeling’ zichtbaar is, kan je warmtepomp dit ook. Als je warmtepomp kan koelen, kan je dit handmatig of automatisch laten gebeuren.

  1. Haal de Madoka thermostaat uit rust door op een toets te drukken.
  2. Houd het rondje tussen de ‘plus’ en ‘min’ ingedrukt tot het hoofdmenu verschijnt.
  3. Navigeer met de ‘plus’ of ‘min’ naar het menu ‘Ruimtestand’. Dit is het menu met het zonnetje. Druk op het rondje om het menu te openen.
  4. Door op de ‘plus’ of de ‘min’ te drukken kan je de verschillende ruimtestanden selecteren. Er zijn 3 standen:
    • Verwarmen. Weergegeven als zon. Geeft aan dat het systeem in de verwarmingsstand draait.
    • Koelen. Weergegeven als ijskristal. Geeft aan dat het systeem in de koelstand draait.
    • Automatisch. Weergegeven als de letter A met pijlen er omheen. Geeft aan dat het systeem automatisch bepaald of de verwarmings- of koelstand aangaat.
  5. Door op de ‘plus’ of de ‘min’ te drukken kan je de verschillende ruimtestanden selecteren.
  6. Druk op het rondje tussen de ‘plus’ en ‘min’ om de temperatuur te bevestigen.
Warm tapwater instellen Daikin 3

Een warmtepomp verwarmt langzamer dan een gasketel en kan daarom niet onbeperkt water van hoge temperatuur leveren. Je hebt daarom een boilervat met een voorraad warm water om aan de vraag te kunnen voldoen. Afhankelijk van de stand die je instelt, bespaar je meer of minder energie en is er meer of minder warm water beschikbaar.

  1. Haal de Madoka thermostaat uit rust door op een toets te drukken.
  2. Druk op het rondje tussen de ‘plus’ en ‘min’ om naar de stand warm tapwater te gaan.
  3. Door op de ‘plus’ of ‘min’ wordt de temperatuur van het warm water met één graad verhoogd of verlaagd.
  4. Druk op het rondje tussen de ‘plus’ en ‘min’ om de temperatuur te bevestigen.

Wil je eenmalig meer warm tapwater? Ga dan bij stap 2 naar de ‘Powerul-functie’ en gebruik de ‘plus’ of ‘min’ om de stand aan of uit te zetten.

Zorg er wel voor dat de stand warm tapwater aan staat. De stand staat aan wanneer er een douchekop links van de temperatuur zichtbaar is. Ga weer naar de stand warm tapwater. Als je in deze stand op de aan/uit-knop boven op de thermostaat drukt, schakelt de stand warm tapwater in of uit, afhankelijk van de vorige stand.

Vakantiemodus instellen Daikin 3

Wanneer je langer dan 3 dagen niet thuis bent, kan het wel voordelig zijn voor je energie besparing om de temperatuur wat lager te zetten. Je kunt hiervoor de vakantiemodus instellen. Stop de modus ongeveer één dag voordat je terugkomt, zodat er voldoende tijd is om de woning alvast op temperatuur te krijgen.

  1. Ga naar de warmtepomp en klik op de home-knop.
  2. Ga met de linker draaiknop naar “Gebruikerinstellingen’ en ga daarna naar ‘Vakantie’.
  3. Draai met de linker draaiknop naar ‘Activatie’ en draai deze naar ‘Aan.
  4. Voer de start- en einddata en de tijden in voor de periode van afwezigheid.
  5. Door op de knop in het midden met het huisje te drukken ga je terug naar het hoofdscherm.

De vakantiemodus zal nu automatisch in- en weer uitschakelen op de door jou ingestelde dagen.

Onderhoud

Het is belangrijk dat je zelf in de gaten houdt of de warmtepomp goed werkt. Sommige zaken kunnen namelijk niet op afstand gecontroleerd worden. Controleer daarom regelmatig op afwijkende geluiden, lekkages aan de onderdelen of leidingen en roestvorming. Neem bij een afwijking contact met ons op.

Voor onderhoud en reparaties is het van belang dat de warmtepomp toegankelijk is. Zorg ervoor dat monteurs er altijd makkelijk bij kunnen.

Buitenunit schoonmaken

Als je een warmtepomp met een buitenunit hebt, een lucht/water warmtepomp, is het belangrijk om de buitenunit vrij te houden van bladeren en andere spullen die de luchtdoorgang kunnen beperken. Dit is nadelig voor de prestaties van de warmtepomp. Je kunt dit het beste doen met een bezem en vochtige doek.

Bijvullen en ontluchten

Wanneer de druk in het cv-systeem onder de 1,0 bar komt is het tijd om bij te vullen. Bij de Daikin Altherma 3 GEO gaat bijvullen iets anders dan bij andere Daikin Altherma 3 modellen.

 

 

Bijvullen en ontluchten Daikin Altherma 3
Je kunt de andere Daikin Altherma 3 modellen bijvullen met de bijgeleverde vulslang. Zorg dat er bij bijvullen zo min mogelijk lucht bij komt. Ontlucht altijd het systeem nadat je hebt bijgevuld. In de video leggen we vanaf 3:08 uit hoe je eenvoudig zelf kunt bijvullen.

Storingen

Een storing is zichtbaar op de thermostaat. Veel meldingen verdwijnen vanzelf weer. Wacht daarom altijd eerst even af. Controleer ook altijd of er voldoende radiatoren of groepen van de vloerverwarming open staan.

Resetten

Wanneer de storing blijft, kan je proberen de warmtepomp te resetten.

  • Haal het binnendeel van de stroom af door de stekker uit het stopcontact te halen. Of door de bijbehorende groep in de groepenkasten uit te schakelen, als je warmtepomp aan een eigen groep is aangesloten.
  • Wacht minimaal 1 minuut voordat je het binnendeel weer van stroom voorziet. Het probleem is opgelost als de melding is verdwenen.

Blijft de melding staan? Neem dan contact met ons op.

Noodbedrijf aanzetten

Mocht de warmtepomp uitvallen en lukt het niet om de storing direct te lossen, dan kan tijdelijk het Noodbedrijf aanzetten. Zo blijven jouw woning en het tapwater op temperatuur.

  1. Ga met de linker draaiknop naar ‘Storing’ en bevestig door de draaiknop in te drukken.
  2. Draai vervolgens met de linker draaiknop naar ‘Noodbedrijf’ en bevestig door de draaiknop in te drukken.
  3. Door op de knop in het midden met het huisje te drukken ga je terug naar het hoofdscherm.

Vergeet niet de stand op dezelfde manier uit te zetten als de storing verholpen is. Elektrisch verwarmen zorgt namelijk voor een hoger energieverbruik en dus ook een hogere energierekening.

Storing melden

Is na resetten de storing niet opgelost? Bel dan naar 085 822 0300 of stuur een e-mail naar storing@evoyo.nl. Laat in de e-mail weten welke storingscode op het scherm van de binnenunit staat. Je kunt ons ook een foto sturen van het scherm met de storingscode. Zo kunnen we de storing zo snel mogelijk oplossen.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

Stuur dan een e-mail of bel ons.

Chat met ons
Stel je vraag en krijg meteen een antwoord.
Direct antwoord

Stel je vraag aan een van onze medewerkers. We staan op werkdagen voor je klaar tussen 09:00 – 17:00 uur.

Telefoon
Je kunt ons bereiken op 010 - 899 52 48
Bereikbaar

Tijdens kantooruren zijn wij bereikbaar op 010 – 899 52 48

Val je onder de overname van Duurzaam Opgewekt? Neem dan contact op via 085 – 400 40 40

E-mail
Je kunt een e-mail sturen naar service@evoyo.com
bereikbaar

Particuliere klanten kunnen e-mailen naar service@evoyo.com.

Ben je een zakelijke klant en val je onder de overname van Duurzaam Opgewekt? Stuur dan een e-mail naar klantzaken@duurzaamopgewekt.nl.

 

Vul het contactformulier in
Stel je vraag in het contactformulier
1 - 5 dagen

Stel je vraag via ons contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp